Czym się różni scenografia od dekoracji, a dekoracja od rekwizytów - o tym mowa była podczas ostatniej w 2016 r. lekcji operowej. To spotkanie było niezwykle angażujące dzieci, które na własnej osobie mogły poczuć magię teatru, biorąc udział w pokazach charakteryzacji. Chętnych do aktywnego udziału w zajęciach nie brakowało. A i ucharakteryzowani bohaterowie chętnie prezentowali swoje zmienione oblicze i ochoczo pozowali do zdjęć. Nowe postacie, w które się wcielili, stały się inspiracją do zagrania krótkich scenek według autorskiej reżyserii i układów choreograficznych.
Co to wogóle jest opera? Teatr? Muzyka? Śpiew? Show? O tym mowa była na lekcji przybliżającej trzecioklasistom operowe ABC. Podczas tych zajęć dzieci zajęły się instrumentem dostępnym każdemu, czyli .... głosem.
Spotkanie ze śpiewakami z Teatru Wielkiego w Poznaniu było okazją do podjęcia próby rozróżniania głosów operowych. Uczniowie i uczennice starali się rozpoznać, czy artysta śpiewa tenorem, basem, barytonem a może kontrtenorem, czyli falsetem. Lekcja przybliżała też znane postaci opery, w tym jednego z najwybitniejszych twórców tego gatunku muzycznego - W.A. Mozarta.
Lekcja stanowiła też okazję do zaprezentowania kolejnych strojów teatralnych - tym razem damskich.
Po wakacyjnej przerwie wznowiliśmy zajęcia Małej Akademii Muzyki. Przed nami semestr „operowy”.
W październiku poznawaliśmy tajniki baletu. Uczniowie i uczennice klas trzecich szkół podstawowych z gminy Krobia mieli okazję do udziału w spotkaniu z tańcem klasycznym, prowadzonym przez artystki (baletnice) Teatru Wielkiego w Poznaniu.
Panie opowiadały o tym, jak wygląda dzień pracy tancerza, zaprezentowały obuwie do tańca klasycznego, omówiły stroje sceniczne oraz przedstawiły podstawowe elementy baletowego układu choreograficznego. Można było dowiedzieć się m.in. tego, jaka jest różnica pomiędzy baletkami a pointami albo suknią klasyczną i romantyczną, dlaczego tancerka musi być lekka a tancerz tańczy w trykotach przylegających do ciała i wielu innych ciekawostek związanych z pracą tancerza Teatru Wielkiego w Poznaniu.
Odważni mogli spróbować swoich sił na scenie, wkładając kostium baletowy oraz wykonując poszczególne elementy układu choreograficznego tańca klasycznego.
Semestr wiosenny Małej Akademii Muzyki zakończyliśmy koncertem w Gminnym Centrum Kultury i Rekreacji w Krobi. Celem spotkania było nie tylko zetknięcie dzieci z muzyką, ale też przygotowanie uczniów i uczennic do odbioru muzyki. Koncert poprzedzony został pogadanką na temat kultury bycia w salach koncertowych, właściwego zachowania się podczas koncertów, ubioru itp.
Czerwcowy koncert w centrum kultury był spotkaniem niezwykłym, bo koncert dotyczył muzyki afrykańskiej. Naszym gościem była Ewa Wodzyńska, muzyk z Poznania, od lat zafascynowana bębnami z Afryki Zachodniej. Koncert był przeplatany opowieścią i prezentacjami afrykańskich instrumentów perkusyjnych. Można było zanurzyć się w dźwięki kalimby (instrumentu z dyni), szekere (instrumentu z tykwy), grzechotek z trawy, klawesów czy giro… wydającego dźwięki zbliżone do kumkania żaby.
Afrykański koncert był dla dzieci wydarzeniem niezwykłym również dlatego, że prowadząca pozwoliła na odwrócenie ról, czyli utworzenie orkiestry, w skład której weszli uczestnicy i uczestniczki naszego projektu. Dzieci zasiadły więc na scenie, chwyciły bębny i po kilku próbach zagrały koncert! Bardzo nas to ucieszyło, kto wie, może ktoś z nich połknie bakcyla i zechce zostać muzykiem?
Bas, sopran, tenor, alt –czym się różnią i jak brzmią – temu poświęcone było kolejne muzyczne spotkanie w Gminnym Centrum Kultury i Rekreacji w Krobi realizowane w ramach Małej Akademii Muzyki. Tym razem spotkanie poprowadziła dyrygentka Towarzystwa Śpiewu „Harmonia” w Krobi – Agnieszka Szymkowiak.
Główny trzon zajęć stanowiły ćwiczenia na tzw. rozśpiewanie, czyli wydobywanie dźwięków z ciała - oddechowe, dykcji, śpiewu, mowa była też o rytmie, melodii i nutach, różnorodnych technikach wykonawczych i interpretacyjnych. Druga część poświęcona była wspólnemu śpiewaniu, tak aby każdy uczestnik i uczestniczka zajęć mogli poczuć satysfakcję w wyćwiczonych wcześniej elementów.